در برخی از فیلم‌ها، سریال‌ها و پیام‌های بازرگانی به دلیل وجود مضامین جنسی و تاثیر نادرستی که در ذهن افراد ایجاد می‌کند، در بسیاری از فرهنگ‌ها ابزاری است جهت فروش بیشتر محصولات تجاری و فرهنگی. در این بین سینمای ما نیز با وجود داعیه اخلاق مداری، چندی است که پا در رکاب چنین فرهنگی گذاشته و به سرعت در حال زیر پا گذاشتن #ارزش‌های_اخلاقی جامعه است.

در سال‌های اخیر #شوخی‌های_جنسی در فیلم‌های طنز سینمایی روندی صعودی داشته است. این شوخی‌ها که در ابتدا به صورت کنایه‌دار و دوپهلو مطرح می‌شد، به گونه‌ای بود که مخاطب فقط نیمه پر لیوان را می‌دید و موضوع را حمل بر مسئله‌ای جنسی نمی‌کرد، اما در سال‌های اخیر در فیلم‌های طنز سینمایی شاهد رک گویی و بی‌پروایی در مورد مسائل جنسی هستیم. دو مورد بارز از آخرین فیلم‌ها در این زمینه، «#۵۰_کیلو_آلبالو» و «#اکسیدان» است. صحنه‌هایی از این دو فیلم نه تنها به مسائل جنسی اشاراتی مستقیم داشته است، بلکه در سکانس‌هایی به نمایش #همجنس_خواهی نیز پرداخته است!

 اگرچه شوخی‌های زننده جنسی در فیلم‌های طنز سینمایی اتفاق تازه‌ای نیست، اما پرداختن به مسئله همجنس خواهی مطمئناً مسئله جدیدی است. مسئله‌ای که اگر به حال خود رها شود، چه بسا شاید شاهد چنین صحنه‌های وقیحانه‌ای در سایر فیلم‌های سینمایی باشیم.

از آنجا که تغییرات فرهنگی به آرامی صورت می‌گیرد، چنین رویکردهایی در رسانه‌های کشور، با طبیعی جلوه دادن رفتارهایی غیر اخلاقی، به اجتماعی کردن آن (به خصوص در بین نوجوانان و جوانان) دامن می‌زند. این مسئله تنها در فیلم های سینمایی دیده نمی شود، بلکه #تلویزیون نیز در حال وارد شدن به این مباحث است. با این وجود نباید از اتفاقی که اخیراً در برنامه «#خندوانه» افتاد، تعجب کرد. استفاده از شوخی‌های رکیک جنسی به بهانه خندیدن مدتی است که در رسانه ملی در حال رشد و نمو است و اگر نهادهای نظارتی همچنان با بی تفاوتی از کنار این مسائل بگذرند، باید منتظر رواج آن در تلویزیون و در مقابل دیدگان خانواده‌ها بود، خانواده‌هایی که به همراه کودکان و نوجوانان خویش با اطمینان از رعایت اخلاق در رسانه‌های داخلی، به تماشای آن می‌پردازند

                                                    طاهره لطفی